Vermits we het altijd maar over reisjes en weekendjes hebben, zullen we ook eens wat vertellen over onze stage, daar zullen jullie ook wel nieuwsgierig naar zijn!
Hoe ziet een weekje eruit in Viña Alta?
- Maandag: We beginnen met de Taller de Emociones met de kindjes van het eerste leerjaar.
In het begin werden we nog begeleid door Nadia, de psychologe, maar tegenwoordig proberen we de kindjes zelf wat bij te leren over bepaalde emoties!
Je zou denken,schattige kleine kindjes van het eerste leerjaar, die moeten ze toch aankunnen, wel, het is toch een hele uitdaging! Chance dat Gwen zo goed is in Spaanse zinnen verzinnen, anders hadden we daar al eens mooi gestaan :D. Die kindjes omhelzen ons eerst 10minuten lang in groepen (na 5minuten wisselen ze van Gwen naar mij en omgekeerd) en tijdens de taller zelf zijn ze vaak ook erg hectisch :D. Maar tzijn wel echt schatjes! Ze denken wel dat Gwen en ik een tweeling zijn en ze vinden ons heel mooi omdat we er zo anders uitzien en prullen dus ook heel de tijd aan ons haar.
In de namiddag komen er soms ouders langs om over een probleem van hun kinderen of thuis te praten. Anders bereiden we tallers of presentaties voor, gaan we observeren in de klassen of maken we posters of ander knutselgedoe! In posters maken zijn we trouwens echt al experten geworden :D Onze eerste poster was werkelijk een ramp, het gezicht van de psychologe zei genoeg. Maar tegenwoordig krijgen we toch al complimentjes... :D
-Dinsdag: Dinsdagochtend geven Gwen en ik Taller de Lecto-Escritura aan 5 kindjes die moeilijk kunnen lezen en schrijven. Ook weer kindjes van een jaar of 6. We hebben ontdekt dat kindjes leren lezen en schrijven echt ontzettend moeilijk is. Vermits we geen leerkrachten zijn en dus echt niet weten hoe zoiets in zijn werk gaat hebben we al veel dingen geprobeerd.. Tijdens onze 4e sessie gisteren vonden we eindelijk dat we een goede tactiek gevonden hadden! We leren dus bij! Hoera!
-Woensdag: Woensdag gaan we niet naar Viña Alta. 'S Morgens skypen we wat met iedereen die dat wilt en in de namiddag gaan we dan toch aan het werk vermits we vaak dingen op te zoeken hebben voor onze tallers of voor de casussen die we begeleiden.
-Donderdag: Donderdagmiddag hebben we wekelijks vergadering met alle psychologen en vrijwilligers van Viña Alta en Pebal (waar Elien werkt). Op deze vergaderingen, die trouwens echt vaak chaotisch zijn, wordt dan alles besproken wat de komende week van belang kan zijn en wordt beslist welke vrijwilliger wanneer komt helpen enzovoort.
Om een uur of 4 (zeg maar4u30 ==> Peruviaanse stiptheid) hebben we dan les! We hebben al bijna elke les een presentatie moeten geven, eerst over het Belgisch schoolsysteem, dan over onze stageplaats,... Eigenlijk heel goed voor ons spaans! en veel minder eng dan in Belgie vermits we voor een klas van 7 man staan waarvan wij 4 dan al een deel zijn :D
-Vrijdag: De laatste dag in Viña Alta! Vrijdagochtend hebben we onder andere weer de taller met de kindjes die niet kunnen lezen of schrijven, daarna observeren we in de klassen en vanaf volgende week zullen we ook echt kinderen uit de klassen halen om ermee te werken. Dit zal meestal over leer- of gedragsproblemen gaan, want die zien we hier echt veel verschijnen. Heel veel kinderen kunnen in het 2e leerjaar nog niets lezen of schrijven en er is ook heel veel agressief gedrag in de school..
In de namiddag nodigen we ouders uit om over hun kind te praten of praten we met leerkrachten. Soms maken we ook folders voor de ouders of leerkrachten over thema's die ons belangrijk lijken. Zo zijn we momenteel bezig aan een folder over discipline in huis vermits vele leerkrachten ons gemeld hadden dat de ouders te weinig discipline hanteren tegenover hun kinderen: geen regels en normen, veel geroep en getier en weinig ouders die opvolgen of hun kind wel schoolwerk doet.. Hopelijk kan onze folder enkele handige tips geven!
Voila se, zo ziet een gewone week er uit!
Soms zijn er ook nog "specialekes". Zo zijn er af en toe " Escuelas de padres" een soort van workshops met ouders van kinderen van een bepaald leerjaar over een thema dat voor hen belangrijk kan zijn bvb familiale communicatie, voorkomen van druggebruik, discipline hanteren,...
En om af te sluiten enkele wist-je-datjes over onze stageplaats:
- in Vina Alta gaan de kinderen van de lagere school 's morgens naar school en die van het secundair in de namiddag. Korte dagen noem ik dat!
- elke dag wordt er op de speelplaats gedanst! Heel erg gezellig: een panfluit muziekje, kindjes die een soort volksdans doen in hun leuke uniformpjes,...
- als wij op de speelplaats verschijnen worden we standaard aangeklampt door enkele kinderen (we weten niet altijd zeker of we ze al eens gezien hebben of niet) die ons dan knuffels geven!
- om de school binnen te geraken staan we vaak enkele minuten lang op de poort te bonken vermits we daar geen sleutel van hebben. er is een klein raampje om door te roepen, maar jammer genoeg moet ik springen als ik wil dat ze mij zien aan de andere kant. om de school weer buiten te geraken is er ook een zot systeem: drie keer slagen op een knop en dan gaat de poort open. of dat is toch de bedoeling. we hebben er al vaak als zotten op zitten slagen zonder dat de poort open ging. Genant als dan een klein kindje op een heel rustige manier de poort komt openen voor ons :D
-Gwen en ik zijn iedere dag 1.5 à 2 uur onderweg naar de stage en evenlang weer terug aan het einde van de dag. Deze tocht houdt in: 3 busjes, 2 wandelingen en 1 micro-taxi en hetzelfde weer terug. Vreemd genoeg lijkt dit altijd vrij snel voorbij te gaan! Misschien omdat er op die busjes altijd wel iets te beleven valt.
Woensdag vertrekken we naar Cuzco en Macchu Picchu, meer nieuws daarover als we terug zijn!
Besos!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten